ONZE SCHOOL

Visie en identiteit

Het Agnieten College is een christelijke school waar jij centraal staat. Vanuit onze identiteit bieden we goed onderwijs in een veilige omgeving. Bij ons ben je geen nummer, maar een uniek individu met eigen talenten en interesses. Onze drie speerpunten - Persoonlijk, Betrokken en Omgeving - vormen de basis van alles wat we doen.

PERSOONLIJK
Op het Agnieten College Zwartsluis erkennen we dat elke leerling uniek is. Onze kleinschalige school biedt jou een omgeving waarin je je talenten kunt ontdekken en ontwikkelen. We besteden aandacht aan jouw individuele behoeften en interesses:

• Individuele begeleiding
    Je krijgt een eigen mentor die je begeleidt bij je leerproces en persoonlijke groei. We moedigen je aan om regelmatig na te denken over je eigen prestaties en leerprocessen, zodat je je bewust wordt van je kwaliteiten en valkuilen.
  • Support
    Heb je extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij dyslexie of dyscalculie? Onze Remedial Teacher staat voor je klaar. Als je moeite hebt met je gedrag tijdens lessen, kunnen onze schoolcoaches je helpen.
  • Trainingen
    In leerjaar 1 bieden we trainingen aan om je zelfvertrouwen te vergroten, bijvoorbeeld als je spanning ervaart bij contact maken, presenteren of toetsen maken.

We vinden het belangrijk om samen met je ouder(s)/verzorger(s) een omgeving te creëren waarin jij je veilig voelt. De pedagogische driehoek (jij, je ouders/verzorgers en je mentor) speelt hierbij een cruciale rol.

BETROKKEN
Betrokkenheid staat centraal in onze schoolgemeenschap. We moedigen je aan om je in te zetten voor de samenleving, verantwoordelijkheid te nemen en respectvol met anderen om te gaan:

• Leerlingenraad
    Je kunt je aanmelden voor de leerlingenraad en meedenken over verbeteringen op school.
  • Projectweek
    In leerjaar 2 neem je deel aan een projectweek waarin je verschillende instanties bezoekt en gastsprekers ontmoet.
  • Maatschappelijke stage
    In leerjaar 3 loop je een maatschappelijke stage bij een non-profit organisatie om sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen.
  • Ouderavonden
    Twee keer per jaar organiseren we ouderavonden waar jij samen met je ouder(s)/verzorger(s) in gesprek gaat met je mentor/coach.
  • Ouderklankbordgroep
    We hebben een ouderklankbordgroep die meedenkt over verbeteringen op school.

Naast het behalen van je diploma vinden we het belangrijk dat je je breed ontwikkelt. Tijdens LOB-lessen (loopbaanoriëntatie en -begeleiding) leer je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Voor sportliefhebbers is er een speciale sportklas.

OMGEVING
We hechten veel waarde aan onze rol in de lokale gemeenschap en zorgen voor een verbinding tussen je leeromgeving en leefomgeving:

• Veiligheid
    We hebben een anti-pestprotocol en werken samen met 'THINK op school' om een veilige leeromgeving te waarborgen. In mentorlessen besteden we aandacht aan mediawijsheid, actualiteit en carrièreoriëntatie.
  • Gemeenschapsgevoel
    Onze school staat open voor lokale sportverenigingen en culturele activiteiten. We onderhouden actief contact met de gemeente en jongerenwerkers.
  • Buitenschoolse activiteiten
    We organiseren regelmatig excursies naar lokale bedrijven, culturele instellingen en overheidsinstanties om je in contact te brengen met je leefomgeving.

LERENDE ORGANISATIE
Het Agnieten College wil een lerende organisatie zijn. We leren aan én van elkaar, waarbij de relatie tussen ouders, leerlingen en onderwijzende medewerkers (de pedagogische driehoek) essentieel is. We staan open voor feedback en streven naar vertrouwen tussen alle betrokkenen.

ONZE WAARDEN
Vanuit onze christelijke inspiratie werken we aan het ontwikkelen van jouw talenten. Onze leidende waarden zijn:

• we willen ontwikkelen;
  • we zoeken de ontmoeting;
  • we werken aan brede persoonsvorming;
  • we verleggen grenzen;
  • we zijn betrokken.

Meer weten over de vijf waarden?

Op het Agnieten College Zwartsluis willen we voor jou een bron van inspiratie zijn. We bieden je een unieke en verrijkende leerervaring waarin persoonlijkheid, betrokkenheid en een inspirerende omgeving samenkomen. We nodigen je uit om deel te worden van onze gemeenschap en samen met ons te bouwen aan jouw toekomst waarin je kunt excelleren en bloeien.

Welkom bij het Agnieten College Zwartsluis!

Acz Leerlingen Bankje Buiten