ONZE SCHOOL

Maatschappelijke stage

Alle leerlingen doen in de derde klas een maatschappelijke stage. Dat is verplicht. Een maatschappelijke stage is een vorm van vrijwilligerswerk waarbij je leert hoe je verantwoordelijkheid kunt nemen voor de samenleving.

Als christelijke school vinden we dit belangrijk. In de bijbel staat dat we niet voor onszelf leven. Het is goed dat je leert hoe belangrijk het is om iets te doen voor een ander en dat je gaat inzien hoeveel vrijwilligerswerk er in de samenleving nodig is.

Tijdens de stageperiode maak je kennis met een kant van de maatschappij waar je anders misschien niet mee in aanraking zouden komen. Je leert omgaan met mensen die je anders niet dagelijks tegenkomt. Je verbreedt je horizon en werkt aan burgerschapsvaardigheden. Je zet je in voor anderen en levert een zinvolle bijdrage aan de samenleving.

VOORBEELDEN
Je kunt bij een maatschappelijke stage op onze school denken aan: medewerking verlenen aan de organisatie van corso's of vakantie-bijbelclubs, of trainingen geven op voetbal- of volleybalclubs (BL/KL)

HOE EN WAT
Voor je maatschappelijke stage doe je minimaal 30 uur vrijwilligerswerk. Dit gebeurt alleen bij non-profitorganisaties (dus niet bij bedrijven). Voor deze stages krijg je niet betaald. Je kunt zelf een stageplaats zoeken en deze voorleggen aan de stagecoördinator. Tijdens de stage houd je een logboek bij. Om naar klas 4 van het vmbo te kunnen, moet je de maatschappelijke stage in klas 3 hebben gedaan.

MEER WETEN?
Mail dan hier één van de stagecoördinatoren: dhr. E. ter Horst (TL/HA) of mevr. S. Slomp (BL/KL).